דף הבית » TOP10 » מה ההבדל בין אוטוקרטיה לדיקטטורה?

מה ההבדל בין אוטוקרטיה לדיקטטורה?

2023-06-08 21:45:00+02:00

מהי אוטוקרטיה?

אוטוקרטיה היא צורת ממשל שבה אדם יחיד מחזיק בכוח מוחלט. אדם זה ידוע כאוטוקרטי והוא בדרך כלל מונרך, דיקטטור או סוג אחר של מנהיג שיש לו את הכוח לקבל החלטות מבלי להתייעץ עם אף אחד אחר. אוטוקרטיות מתאפיינות לעתים קרובות בחוסר בלמים ואיזונים, כמו גם בחוסר אחריות. המונח אוטוקרטיה מגיע מהמילים היווניות "אוטו" שמשמעותן "עצמי" ו"קראטוס" שמשמעותן "כוח". אוטוקרטיות קיימות מאז ימי קדם והיו בשימוש בצורות שונות לאורך ההיסטוריה.

מהי דיקטטורה?

דיקטטורה היא צורת ממשל שבה אדם בודד או קבוצה קטנה של אנשים מחזיקים בכוח מוחלט. אדם או קבוצה אלו ידועים כדיקטטור ובדרך כלל הם מנהיג צבאי או מנהיג פוליטי שיש לו את הכוח לקבל החלטות מבלי להיוועץ באף אחד אחר. דיקטטורות מתאפיינות לרוב בחוסר בלמים ואיזונים, כמו גם בחוסר אחריות. המונח דיקטטורה מגיע מהמילים הלטיניות "דיקטטורה" שמשמעותן "שליט" ו"ספינה" שמשמעותה "מדינה". דיקטטורות קיימות מאז ימי קדם והיו בשימוש בצורות שונות לאורך ההיסטוריה.

קווי דמיון בין אוטוקרטיה לדיקטטורה

גם אוטוקרטיה וגם דיקטטורה הן צורות ממשל שבהן אדם בודד או קבוצה קטנה של אנשים מחזיקים בכוח מוחלט. שניהם מתאפיינים בהיעדר איזונים ובלמים, כמו גם בחוסר אחריות.

ההבדלים בין אוטוקרטיה לדיקטטורה

ההבדל העיקרי בין אוטוקרטיה לדיקטטורה הוא סוג המנהיג שמחזיק בשלטון. באוטוקרטיה, המנהיג הוא בדרך כלל מונרך או סוג אחר של מנהיג שיש לו את הכוח לקבל החלטות מבלי להתייעץ עם אף אחד אחר. בדיקטטורה, המנהיג הוא בדרך כלל מנהיג צבאי או מנהיג פוליטי שיש לו את הכוח לקבל החלטות מבלי להיוועץ באף אחד אחר.

השוואה מהירה

אוֹטוֹקרַטִיָה רוֹדָנוּת
מנהיג הוא בדרך כלל מונרך או סוג אחר של מנהיג מנהיג הוא בדרך כלל מנהיג צבאי או מנהיג פוליטי
חוסר בלמים ואיזונים חוסר בלמים ואיזונים
חוסר אחריות חוסר אחריות

לסיכום, ההבדל העיקרי בין אוטוקרטיה לדיקטטורה הוא סוג המנהיג שמחזיק בשלטון. אוטוקרטיות מנוהלות בדרך כלל על ידי מונרך או סוג אחר של מנהיג, בעוד שדיקטטורות מובלות בדרך כלל על ידי מנהיג צבאי או מנהיג פוליטי. שתי צורות הממשל מאופיינות בחוסר בלמים ואיזונים ובחוסר אחריות.

שאלות ותשובות

ש: מה ההבדל בין אוטוקרטיה למונרכיה?

ת: ההבדל העיקרי בין אוטוקרטיה למונרכיה הוא סוג המנהיג שמחזיק בשלטון. באוטוקרטיה, המנהיג הוא בדרך כלל מונרך או סוג אחר של מנהיג שיש לו את הכוח לקבל החלטות מבלי להתייעץ עם אף אחד אחר. במלוכה, המנהיג הוא בדרך כלל מונרך תורשתי שיש לו את הכוח לקבל החלטות בהסכמת העם.

ש: מה ההבדל בין דיקטטורה למשטר טוטליטרי?

ת: ההבדל העיקרי בין דיקטטורה למשטר טוטליטרי הוא היקף הכוח שבידי המנהיג. בדיקטטורה, למנהיג יש כוח מוחלט על הממשלה ואזרחיה. במשטר טוטליטרי, למנהיג יש כוח מוחלט על כל היבטי החברה, כולל הכלכלה, החינוך והתרבות.

ש: האם אוטוקרטיה היא סוג של דמוקרטיה?

ת: לא, אוטוקרטיה היא לא סוג של דמוקרטיה. אוטוקרטיה היא צורת שלטון שבה אדם יחיד מחזיק בכוח מוחלט, בעוד שדמוקרטיה היא צורת שלטון שבה הכוח משותף בין האנשים.

ש: האם ייתכן שדיקטטורה תהפוך לאוטקרטיה?

ת: כן, ייתכן שדיקטטורה תהפוך לאוטקרטיה. אם למנהיג דיקטטורה יש כוח מוחלט ואינו אחראי לאיש, אז זה יכול להיחשב אוטוקרטיה.

סיכום

לסיכום, אוטוקרטיה ודיקטטורה הן שתי צורות של ממשל שבהן אדם בודד או קבוצה קטנה של אנשים מחזיקים בכוח מוחלט. ההבדל העיקרי בין השניים הוא סוג המנהיג שמחזיק בכוח. אוטוקרטיות מנוהלות בדרך כלל על ידי מונרך או סוג אחר של מנהיג, בעוד שדיקטטורות מובלות בדרך כלל על ידי מנהיג צבאי או מנהיג פוליטי. שתי צורות הממשל מאופיינות בחוסר בלמים ואיזונים ובחוסר אחריות. למידע נוסף על ההבדלים בין אוטוקרטיה לדיקטטורה, בדוק את הסרטון הזה .

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן