דף הבית » כמה זמן » מה ההבדל בין אוטוקרטיה לדיקטטורה?

מה ההבדל בין אוטוקרטיה לדיקטטורה?

2023-05-20 21:55:00+02:00

מהי אוטוקרטיה?

אוטוקרטיה היא צורת ממשל שבה לאדם יחיד יש כוח מוחלט על המדינה. אדם זה מכונה בדרך כלל אוטוקרטי. האוטוקרטי אינו אחראי לאף אדם או מוסד אחר ויש לו את הכוח לקבל החלטות מבלי להיוועץ באף אחד אחר. אוטוקרטים הם בדרך כלל שליטים תורשתיים, כמו מלכים או מלכות, או שהם יכולים להיות נבחרי ציבור. אוטוקרטיות מקושרות לרוב עם דיקטטורות, אבל יש כמה הבדלים מרכזיים בין השתיים.

מהי דיקטטורה?

דיקטטורה היא צורת ממשל שבה לאדם בודד או לקבוצה קטנה של אנשים יש כוח מוחלט על המדינה. פרט או קבוצה זו מכונה בדרך כלל דיקטטור. הדיקטטור אינו אחראי לאף אדם או מוסד אחר ויש לו את הכוח לקבל החלטות מבלי להיוועץ באף אחד אחר. דיקטטורות מקושרות לרוב עם אוטוקרטיות, אבל יש כמה הבדלים מרכזיים בין השתיים.

קווי דמיון בין אוטוקרטיה לדיקטטורה

למרות ההבדלים בין אוטוקרטיה לדיקטטורה, יש כמה קווי דמיון בין השניים. שתי צורות הממשל כוללות יחיד או קבוצה קטנה של אנשים שיש להם כוח מוחלט על המדינה. בשני המקרים, הפרט או הקבוצה אינם אחראים לאף אדם או מוסד אחר ויש לו את הכוח לקבל החלטות מבלי להיוועץ באף אחד אחר.

ההבדלים בין אוטוקרטיה לדיקטטורה

ההבדל העיקרי בין אוטוקרטיה לדיקטטורה הוא מקור הכוח. באוטוקרטיה, הכוח עובר בדרך כלל בירושה משליט קודם, כמו מלך או מלכה. בדיקטטורה, הכוח נרכש בדרך כלל באמצעות כוח או מניפולציה. הבדל נוסף בין אוטוקרטיה לדיקטטורה הוא סוג השלטון. אוטוקרטיות הן בדרך כלל מונרכיות, בעוד שדיקטטורות הן בדרך כלל משטרים אוטוריטריים. אוטוקרטיות בדרך כלל יציבות יותר מדיקטטורות, שכן הן מבוססות על מסורת ארוכת שנים של שלטון. דיקטטורות, לעומת זאת, לרוב אינן יציבות ומועדות לשינויים פתאומיים במנהיגות. לבסוף, אוטוקרטיות ודיקטטורות שונות מבחינת המדיניות הכלכלית שלהן. אוטוקרטיות נוטות להיות פתוחות יותר למדיניות שוק חופשי, בעוד שדיקטטורות נוטות להיות יותר סגורות ומתוכננות באופן מרכזי.

דוגמאות לאוטוקרטיות ודיקטטורות

כמה דוגמאות לאוטוקרטיות כוללות את בריטניה, ערב הסעודית ויפן. כמה דוגמאות לדיקטטורות כוללות צפון קוריאה, קובה, ונצואלה.

סיכום

אוטוקרטיה ודיקטטורה הן שתי צורות ממשל שלעתים קרובות מבולבלות. אמנם יש להם כמה קווי דמיון, אבל יש כמה הבדלים מרכזיים בין השניים. אוטוקרטיות הן בדרך כלל מונרכיות תורשתיות, בעוד שדיקטטורות הן בדרך כלל משטרים אוטוריטריים. אוטוקרטיות נוטות להיות יציבות יותר מדיקטטורות, והן בדרך כלל פתוחות יותר למדיניות של שוק חופשי. דוגמאות לאוטוקרטיות כוללות את בריטניה, ערב הסעודית ויפן, בעוד שדוגמאות לדיקטטורות כוללות צפון קוריאה, קובה, ונצואלה. כדי ללמוד עוד על ההבדלים בין אוטוקרטיה לדיקטטורה, צפו בסרטון זה.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן