דף הבית » אנציקלופדיה » מה ההבדל בין פשיזם לדיקטטורה?

מה ההבדל בין פשיזם לדיקטטורה?

2023-06-15 17:41:00+02:00

מה זה פאשיזם?

פשיזם הוא צורת שלטון המאופיינת באידיאולוגיה סמכותית ולאומנית. היא מובלת בדרך כלל על ידי מדינה חד-מפלגתית ולעתים קרובות מזוהה עם טוטליטריות. הפשיזם מבוסס על הרעיון של ממשלה חזקה וריכוזית המונהגת על ידי מנהיג כריזמטי. מנהיג זה הוא בדרך כלל דיקטטור בעל כוח מוחלט על המדינה ואזרחיה. הממשלה היא בדרך כלל מיליטריסטית ומבקשת לשלוט בכל היבטי החברה, כולל הכלכלה, החינוך והתרבות.

מהי דיקטטורה?

דיקטטורה היא צורת שלטון המתאפיינת במנהיג יחיד בעל כוח מוחלט על המדינה ואזרחיה. מנהיג זה הוא בדרך כלל דיקטטור שאינו נבחר על ידי העם ואינו צריך לענות לאף אחד. השלטון הוא בדרך כלל סמכותי ומבקש לשלוט בכל ההיבטים של החברה, כולל הכלכלה, החינוך והתרבות. בניגוד לפשיזם, לדיקטטורה אין אידיאולוגיה לאומנית חזקה.

ההבדלים בין פשיזם לדיקטטורה

ההבדל העיקרי בין פשיזם לדיקטטורה הוא האידיאולוגיה שמאחוריהם. הפשיזם מבוסס על אידיאולוגיה לאומנית חזקה, בעוד שלדיקטטורה אין בסיס אידיאולוגי חזק. הפשיזם מובל בדרך כלל על ידי מדינה חד-מפלגתית, בעוד שדיקטטורה מובלת בדרך כלל על ידי מנהיג יחיד. הפשיזם הוא בדרך כלל מיליטריסטי ומבקש לשלוט בכל ההיבטים של החברה, בעוד שדיקטטורה היא בדרך כלל אוטוריטרית ומבקשת לשלוט רק בהיבטים מסוימים של החברה.

דוגמאות לפשיזם ודיקטטורה

פשיזם נראה במדינות רבות לאורך ההיסטוריה, כמו גרמניה הנאצית, איטליה הפשיסטית ויפן הקיסרית. דיקטטורה נראתה במדינות רבות לאורך ההיסטוריה, כמו ברית המועצות, צפון קוריאה וקובה.

סיכום

פשיזם ודיקטטורה הן שתי צורות ממשל שונות, אבל יש להן כמה קווי דמיון. שניהם אוטוריטריים ומבקשים לשלוט בכל ההיבטים של החברה, אבל הפשיזם מבוסס על אידיאולוגיה לאומנית חזקה בעוד שלדיקטטורה אין בסיס אידיאולוגי חזק. למידע נוסף על פשיזם ודיקטטורה, מצא מידע נוסף בוויקיפדיה .

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן